TEMA 1. TIC i Educació Primària
- PUNT DE PARTIDA
-LOE (2006), en el preàmbul estableix millorar la qualitat i eficàcia dels sistemes d'educació i de formació, el que implica major competència digital de docents i alumnes.
Referent a l'Educació Primària, la LOE (article 17 apartat i) estableix: Iniciar-se en la utilització, per a l' aprenentatge, de les tecnologies de la informació i la comunicació desenvolupant un esperit crític davant els missatges que reben i elaboren (punts positius i negatius de les TIC)
El mestre d'aquesta etapa educativa, ha de recordar que entre els principis pedagògics establerts, la transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes, ja no només a l'àrea d'informàtica.
En definitiva, s'ha de millorar l' eficiència i eficàcia del sistema educatiu amb el perfeccionament de la competència dels mestres i l'alumnat.
- PLAN TIC
Definició: és un projecte del Ministeri d'Educació, en col·laboració amb les conselleries d'Educació, amb l'objectiu de reforçar la integració de les TIC i el coneixement dels centres Educatius, fent que les TIC s' integren al currículum.
Per tant, el seu objectiu principal és el desenvolupament del tractament de la informació i la competència digital, integrant les TIC als processos d'ensenyament- aprenentatge, contribuint al desenvolupament no només de la competència digital, sinó també el desenvolupament de la resta de competències bàsiques, com aprendre a aprendre. Competència en comunicació lingüística i competència social i ciutadana
Característiques
- Contenir objectius clars: El Centre ha de reflectir de forma explícita una visió de conjunt de les seues expectatives, metes i objectius pel que fa a les TIC, a curt, mitja i llarg termini
- Estar contextualitzat: Tenir en compte les característiques del context TIC del centre, tenint en compte a més l'ús que es fa de les TIC en el centre. Està molt relacionat amb contenir objectius clars
- Ser viable i flexible: Els objectius han de ser concretats tenint en compte el temps, les estratègies, els responsables i indicadors d'avaluació.
- Estar consensuat: Ha de perseguir-se l'adopció del pla per part de tots els membres de la comunitat educativa.
- Estar organitzat: la diversitat d'aspectes que caldrà contemplar en el pla TIC haurà d'estar coordinat per equips o comissions destinades a tal fi.
Elements
1. Objectius generals del Pla: les expectatives o metes en les TIC, tenint en compte els següents àmbits
- Referits a la comunitat educativa
- Referits a la formació del professorat
- Referits a la gestió del centre
- Referits a la gestió de recursos
2. Contextualització del Pla TIC: senyals d'identitat del context que influencien en la integració de les TIC al centre:
- Característiques socials, econòmiques i culturals de les famílies i l'alumnat
- Trajectòria del centre pel que fa a l'ús de les TIC
- Existència de projectes d'innovació relacionats amb les TIC
- Característiques del professorat
- Descripció general dels recursos disponibles
3. Estratègia per a l'elaboració, la coordinació i la difusió en el centre: es proposa la creació d'un equip o comissió de Coordinació TIC del centre. Les seues funcions seran les de presentar i planificar tares i activitats del Pla TIC. Les tasques poden ser:
- Tasques d'elaboració, difusió i revisió del pla TIC
- Tasques organitzatives
- Tasques dinamitzadores
- Un altre tipus de tasques
4. Organització de les infraestructures i recursos disponibles
- Fer inventari dels recursos tecnològics disponibles
- Per exemple, organitzar la zona compartida de la xarxa Medusa
- Determinar el règim d'ús d'espais i recursos
5. Tractament de la informació i competència digital a la programació d'aula. Totes les àrees treballes amb informació i la forma de gestionar aquesta informació és mitjançant les TIC (la competència digital) Les programacions de les diferents àrees contindran el treball corresponent a la competència tractament de la informació i competència digital.
- TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I COMPETÈNCIA DIGITAL
¿Què és aquesta competència?
Habilitats per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en coneixement. Inclou altres aspectes com l'accés i selecció de la informació fins a l'ús i la transmissió d'aquesta en diferents suports, incloent la utilització TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se.
¿Quina finalitat té?
Són un extraordinari instrument per a l'aprenentatge, destaca per tres opcions bàsiques:
- Aprendre "sobre" les TIC: alfabetitzar a l'alumnat en el seu ús.
- Aprendre "de les" TIC: aprofitar la informació que ens donen accés i analitzar.la de forma crítica
- Aprendre "amb" les TIC: utilitzar-les per a organitzar la informació, processar-la i orientar-la per aconseguir els nostres fins, per aprendre
- CONEIXEMENTS, DESTRESES I ACTITUDS DE LA COMPETÈNCIA DIGITAL
- Coneixements: teòric, saber que és (Què és un blog?, Com funciona?...)
- Destreses: pràctic, saber fer (Fer un blog)
- Actituds: cal tindre una actitud crítica per saber els avantatges i desavantatges de les TIC (Ús responsable de les TIC, aprendre els nous usos i possibilitats...)
No hay comentarios:
Publicar un comentario