TEMA 2. INTEGRACIÓ DE LES TICS AL CURRÍCULUM
1. PARADIGMES EDUCATIUS
- Paradigma conductista: màquina que aprén conductes mesurables, observables i quantificables
- Paradigma cognitiu: Organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius
- Paradigma ambientalista: escenari on es realitzen les interaccions entre persones i el medi ambient
- Paradigma constructivista: organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius en un escenari d'aprenentatge.
2. IMPLICACIONS PER AL DISSENY DE L'ENSENYAMENT
- El currículum es considera tancat i obligatori
- Disseny de la instrucció amb definició precisa de continguts i objectius
- Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simples
- L'avaluació dels resultats es centra en el producte final, sense tindre en compte el procés
- La motivació depén de reforços externs. És important la motivació, de manera que els alumnes aprendran més sincerament jugant amb les TIC que amb els mètodes tradicionals.
3. EVOLUCIÓ DE MODEL D'ENSENYAMENT- APRENENTATGE
- Aprenentatge com adquisició de coneixement
Aprendre és adquirir coneixements
El professor transmet la informació
El control de l'aprenentatge està en mans del professor
Els continguts estan centrats en el currículum
El paper del professor és ensenyar, transmetre coneixements
El paper de l'alumne és adquirir-los
- Aprenentatge com construcció de significat
L'avaluació no es centra només en el producte de l'aprenentatge, sinó també en el procés (l'evolució de l'alumne al llarg de l'avaluació)
El paper del professor és intervenir en l'aprenentatge de l'alumne (Professor guia)
El paper de l'alumne és aprendre a aprendre
L'alumne com subjecte autònom, el control de l'aprenentatge està les seues mans des del principi
l'aprenentatge es concep com recerca activa i constructiva
Importen els continguts però també els processos.
4. PRINCIPIS GENERALS PER A LA INTEGRACIÓ DE LES TIC
- Qualsevol tipus de mitja, des del més simple al més complex, ha d'estar justificat segons el procés comunicatiu.
- L'aprenentatge no depén del mitjà, sinó fonamentalment de les estratègies i tècniques didàctiques aplicades
- Abans de plantejar-nos que mitjà utilitzar, hem de plantejar-nos per qui, com ho anem a usar i que pretenem (context)
- Cap mitjà funciona en el buit, sinó en un context complex
- Els mitjans són transformadors de la realitat
5. NOUS ROLS DEL PROFESSORAT
- Dissenyadors
- Avaluadors i seleccionadors de les TIC (segons les necessitats de l'alumnat)
- Consultors d'informació
- Orientadors de l'alumnat
- Avaluadors de forma contínua, en tot moment cal avaluar les TIC i les seues aplicacions
6. DIMENSIONS DE L'ALFABETITZACIÓ DIGITAL
- Investigadora: Ús de les eines TIC per a la investigació i el treball acadèmic
- Crítica: Capacitat per a avaluar de forma crítica els beneficis i costos de les TIC
- Pla de Publicació: Habilitat per difondre i publicar informació
- Recursos: Coneixement de formes i mètodes d'accés a recursos informacionals.
- Tecnologies incipients: Capacitat per comprendre les innovacions tecnològiques i per prendre decisions intel·ligents
- Socioestructural: Comprensió de la situació i la producció de la informació
- Eines: Coneixement i ús de programari i programes multimèdia
No hay comentarios:
Publicar un comentario