sábado, 5 de marzo de 2016

AMPLIACIÓ Tema 1

AMPLIACIÓ TEMA 1. TIC i Eduació Primària

La Llei Orgànica d'Educació del 2006 (LOE), entre altres mesures, introdueix les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) a l'educació, amb l'objectiu de desenvolupar la competència digital.
Es tracta d'una competència que permet utilitzar les noves tecnologies per a la vida quotidiana (a l'escola, el treball, la llar...). El seu contrari és l'analfabetisme digital. 
La competència digital és considerada una de les capacitats bàsiques (com és el cas de la lectura, l'escriptura o les matemàtiques), i una habilitat que necessita ser treballada en les altres matèries de l'escola. 
ORIGEN: http://bit.ly/1TgHhhf
Cada vegada és més necessari que es desenvolupe aquesta competència, ja que l'alfabetització digital és bàsica per poder participar en activitats com l'ús del maquinari, accés a l'Internet per cercar informació... A més, l'ús de les noves tecnologies a l'escola contribueix a la reducció del volum de residus de paper, CD's i altres recursos, però implica tindre un domini d'aquestes eines tecnològiques i fer una inversió en maquinari, plataformes...
Per això, la LOE incorporà la competència digital a educació infantil primària i secundària. El nou currículum d'educació (2015) de la Generalitat de Catalunya, les Illes Balears i la Comunitat Valenciana, incorpora una major innovació i presència de les competències digitals a totes les àrees. 
ORIGEN: http://bit.ly/1LZKtpF
A la Comunitat Valenciana, la Conselleria d'Educació va implantar el pla INTEGRA-TIC, que és un element integrador i innovador, que pretén per una part, facilitar l'accés  a tot l'alumnat amb minusvalíes físiques o psíquiques a les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), i aconseguir mitjançant aquestes, una millor i més fàcil integració, millorant la seua qualitat de vida. 
D'altra banda, també pretén facilitar el procés d'accés a l'alumnat que per motius de salut no poden assistir al centre educatiu durant molt de temps, i finalment, facilitar la integració de l'alumnat estranger al sistema educatiu. 
D'aquesta manera, hi ha molts recursos per a treballar amb alumnes amb deficiències visuals, problemes cognitius o de desenvolupament, però també, en el cas d'alumnes que es troben a l'hospital o no poden anar a classe, permet que segueixen la mateixa evolució que la resta de la classe, mitjançant recursos com, per exemple, Edmodo. Pel que fa als alumnes estrangers, la seua integració a l'aula serà molt més fàcil si tenen a mà un traductor que els permetra entendre tot el que li diuen, fins que el mateix aprenga la nova llengua.
Està demostrat que l'ús d'estratègies educatives atractives per a l'alumnat estimula a aquest i millora la seua implicació en les activitats escolars. 
ORIGEN: http://bit.ly/1VY0nXd
Un alumne estimulat equivaleix a un alumne amb millors resultats, una visió molt més positiva de l'escola, ja que la identifica com un lloc per aprendre i viure noves experiències, on pot desenvolupar el seu potencial físic i mental, arribant al millor aprenentatge i desenvolupant la capacitat d'enfrontar-se amb èxit a la vida reial.
Les TIC ajuden en gran mesura a arribar a aquests objectius, ja que elimina barreres espai-temporals entre alumnes i professors, augmenta les possibilitats d'informació (no estem limitats pel llibre de text), crea escenaris que resulten més atractius, interessants i flexibles per a l'aprenentatge dels alumnes, potència l'autoaprenentatge, millorant tant l'aprenentatge individual com col·laboratiu o en grup, ja que permet accedir a la informació més fàcilment (això és favorable tant per als alumnes com per als mestres), aporta noves formes de tutorització i, com ja hem dit anteriorment, proporcionen noves i millors aprenentatges per als alumnes amb necessitats educatives especials.
ORIGEN: http://bit.ly/1p6GanX
Però no hem d'oblidar que les TIC també tenen els seus inconvenients, que hem de tenir molt en compte a l'hora de treballar amb elles. L'existència de tanta informació pot fer que l'alumne tinga la necessitat d'establir criteris de selecció, per decidir quina és la informació més adequada en cada cas. Per això és tan important desenvolupar en els alumnes l'esperit crític, de manera que siguen capaços de fer les seues pròpies decisions. A més, la incorporació d'aquestes noves tecnologies a educació requereix tindre recursos econòmics, de manera que per als centres que no tenen molts recursos pot resultar més difícil treballar amb aquestes tecnologies. Però és important recordar que no només hem d'incorporar les TIC a l'educació, sinò també hem de fer que el professorat siga capaç d'utilitzar-les adequadament. 
ORIGEN: http://bit.ly/1SpRk2q
En definitiva, després de tot l'estudiat, podem afirmar que les TIC són un bon recurs a les aules de Primària, però un recurs que pot tindre molts més usos dels donats.

>>Webgrafia

Las TICs en las aulas de Educación Primaria, un buen recurso escasamente utilizado




No hay comentarios:

Publicar un comentario